Jul, jul, snurrande jul. Glans över blöta kinder. Typ.

Julafton innebär känslor. Är det därför jag fortfarande kan säga att jag faktiskt gilla julen? Men vad tror jag ska hända? Kan man åka igenom det svarta hålet och tända en stjärna, samtidigt som man åker tillbaka i tiden? Det jag försöker säga är att årets julkalender var bra. Deras liv var så mycket finare. Det är mer jag vill säga också. Och fråga. Svar vill jag inte ha, så länge det inte finns några. Vad är det som får mig att år efter år längta till det här? Jag har för mycket hopp om att saker och ting ska fixa sig genom en magisk formel. Det finns ingen sådan, inget sagogryn att hålla i. Visst, vi får vår mat, tvprogram, julklappar och mörker. Om jag ska önska mig något i julklapp, ska det bannemej vara något permanent som håller livet ut. Jag pratar inte om tatueringar, utan mer om upplevelser och en bra fortsättning. Den där "bra" fortsättningen som alla önskar varandra tycks bara hålla för stunden. När julklapparna är öppna drar hon igång med tramset igen. Allt åker genast bort, packas ner och stoppas undan på "hemliga" platser som jag ändå inte för vidröra. Jävulskapet till dammsugare surrar igång minst lika ofta här också, trots att det är jul. Hon är den samma, här också, trots julen. Kan-du-snälla-låta-allt-bara-ligga-kvar-och-behålla-sin-charm-? Bara låt julklappspapperen ligga kvar en stund. Låt de öppnade julklapparna stå kvar på bordet. De andra sitter och skrattar till en svensk julfilm, den har humor i sig visserligen. Men dom bråkar i filmen på samma sätt som mitt huvud rasplar upp från dagens händelser. Är det så överallt? Ska den härliga julhelgen övergå till olycka? DET ÄR JU FÖRFAN DET SOM HÄNDER VARJE GÅNG! Samma sak med födelsedagar. Kan man inte få uppleva julen som den är menad för att bli upplevd? Det har alltid varit så för mig. Jag har inte firat en enda jul på mitt sätt. Hur ska jag då veta vad en riktig jul är? Jo, jag skulle kunna fira en jul på egen hand, med vänner or whatever..
Så enkelt var det! Där har vi också en till anledning till att få flytta hemifrån snarast; För att få ha en riktig jul.
Kom ta min hand, och kom så går vi vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0