för eller emot abort?

Precis som allt annat här i världen så finns det fördelar och nackdelar. Det finns även val och beslut, det tackar vi för!
Men om vi ska låta åsikterna flöda i ord och meningar här, så börjar jag. Okej? :)
 
Det är klart att abort ska finnas. Men varför?
- Jo, men ifall man inte vill bli med barn och blir det ändå...
- Ja, men använd preventivmedel!
- Det kanske man gjorde.
- Då ska man definitivt föda det, för då är det rena miraklet :D
- Hon kanske blev våldtagen ...?
- Ja, tyvärr så händer det ibland. Fast om det är en “riktig” våldtäkt gör kroppen så att man inte kan bli med barn. Eller har jag fel?
Varför  blev man våldtagen? Kanske beror på osäker miljö, fylla eller falska vänner och familj.
Se alltid till att ha någon du litar på med dig, så som sena kvällar i parken, övernattningar m.m..
Det går att förebygga.
Tja.. man undviker det så gott det går. 
 
Om man verkligen inte vill ha barn får man faktiskt ta ansvaret att skydda sig. Det finns väldigt många preventivmedel. Men som sagt. Blir man våldtagen är det en annan sak ...
 
Jag tycker att abort utnyttjar många människor. Dom vet att dom inte behöver skydda sig eftersom det går att göra abort lätt och lagligt. (I Sverige)
Däremot är det ett problem i andra länder. Där det kanske inte är så lätt att få tag i preventivmedel om man blivit våldtagen till exempel, då abort inte är tillåtet.
 
Jag kommer aldrig att göra abort om inte:
Fostret är skadat och hen kommer födas med svåra, plågsamma skador och sen dö vid tidig ålder.
 
Tänk efter ...
Man har inget att förlora! Bara en annorlunda framtid, vilket man på så vis inte förlorar. Man kan fortfarande leva ett lyckligt liv med sitt barn.
Fast om man inte kan behålla det finns det möjlighet till adoption.
 
Kan du tänka dig att dumpa en blivande människa som finns inne i dig?
Visst låter det läskigt. Men det är fortfarande en oskyldig varelse som är redo att utvecklas till en av dig.
Det är en del av dig.
Älskar man inte sitt “barn” innan den börjar sparka?
Jag vet att det inte är ett barn så tidigt i graviditeten. Fast det är ju ditt barn. Tillochmed när vi blir gamla är vi våra föräldrars barn. Så vad är skillnaden?
 
Justin Biebers mamma var både ung och hade ont om pengar när hon var med barn. (Justin).
Hon funderade på abort. Och se där vilken kille som blev till!
Även andra föräldrar som valt att föda sitt barn är minst lika glada över deras val. Dom ångrar nog inte ett skit.
Men ... Hitlers mamma funderade också på att göra abort. Synd att hon inte gjorde det då, tänker ni.
Fast även om Hitler var ond och helt förjävlig, så hade han fortfarande rätt till att födas.
Han kankse kunde ha bivit rena motsatsen om han blivit bortadopterad och blivit omhändertagen på rätt sätt? Jag tror mycket ligger i hur man uppfostrar ett barn.
 
De flesta säger: Barn ska inte vara oönskade.
Jag säger: Det är dom aldrig. I så fall hade föräldrarna varit noga med att skydda sig och kanske då gjort just abort. Det finns en anledning till att de finns.
 
 
Jag tycker att skolan pratar för lite om hur en graviditet påverkar vårt liv.
Men dom babblar på om preventivmedel... Utan att vi vet vad det ska vara bra för.
 
Vi säger att du är 16 år och i femte veckan. Du vill bara få bort den där varelsen så fort som möjligt. Den stör dig.
Du gör abort. Tänker att det inte var så farligt.
Du blir med barn ett år senare.
Gör abort igen.
Fem år senare blir du med barn med vilja.
Du föder barnet och inser hur mycket du älskar det. Nästan som att du blir nykär i dit eget barn.
Men det du gjorde för fem och sex år tillbaka, är fortfarande nåt som gnager i dig.
Du ångrar dig. Får dålit samvete och blir deprimerad.
Ditt barn växer upp med en mamma som är deprimerad på grund av två foster som aldrig blev fullt utvecklade.
Ditt barn önskar sig ett syskon.
Du hatar ditt barn. Du hatar dig själv.
Du ångrar att du ens födde barnet.
Du vill inte leva längre.
 Hur skulle det då se ut om du aldrig hade gjort abort? 
Då hade du antagligen inte varit deprimerad över samma orsak, ditt senaste barn hade haft ett syson, precis som den ville ha.
Det kunda ha blivit bättre. Eller sämre ...
 
Okej, jag menar inte att ni där ute som gjort abort är dumma i huvudet och mördare. Nej! Jag har absolut ingenting emot er.
Och varför ska jag då vara världens hemskaste människa i era ögon? Jag vet att många kommer ta illa upp, gör inte det! 
Jag tycker fortafarnde att abort ska finnas. Jag säger bara att jag inte skulle kunna tänka mig att göra det. 
 
Skriv gärna av er här nedanför. Inga åsikter är fel.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hennu - Tvåbarnsmamma på 23 år.

Jag håller fullständigt med! Jag skulle aldrig kunna göra abort, oavsett hur situationen ser ut. Jag menar, på ett eller annat sätt FIXAR man helt enkelt att ta hand om sitt barn, vare sig det handlar om ekonomin, sitt förhållande, fortfarande hemmaboende, arbetslös osv osv. Det GÅR om man bara vill, ingenting är omöjligt!

Så nej, även fast man "bara" fått ett plus på stickan.. Så skulle jag älska det som finns inuti mig, redan DÅ! Man vet ju vad plusset betyder, det lilla som just då finns i magen blir till ett livs levande barn!

Hade jag inte fött två barn sedan tidigare, så hade jag kanske sett annorlunda på saken. Men nu när jag har två barn, så skulle jag inte kunna göra abort.. Skulle fått leva med "Tänkt att det KUNDE ha varit en Emma eller Kevin" (mina barn heter så). Nej fy! Jag är fullständigt EMOT abort!!

2012-10-07 @ 10:51:55
URL: http://mekh.blogg.se
Postat av: samantha

Fin blogg du har! Jag har precis startat en frågestund på min..skulle verkligen uppskatta ifall du kunde gå in och fråga något? :) http://prospectum.blogg.se/2012/october/fragestund.html#comment

2012-10-07 @ 11:57:27
URL: http://prospectum.blogg.se
Postat av: Johanna

Alltså vad i helvette?

För det första. Preventivmedel funkar inte alltid. Man kan bli gravid trots p-piller, väldigt sällsynt men man kan, och en kondom kan spricka.

Det finns verkligen inte alltid en lösning när det gäller våldtäkter, är du helt bombad eller? Man kan bli våldtagen av en nära vän, en familjemedlem, mitt på dagen på väg till skolan, när som helst. Det är aldrig offrets fel och dessutom ska man inte behöva börja med p-piller ifall att man skulle bli våldtagen, det är ju fan sjukt.

Vad man förlorar om man behåller det?
Möjligtvis sina framtidsdrömmar, man kan kanske inte fortsätta plugga, man förlorar de ungdomslivet man kanske inte hunnit börja leva än. Dessutom lär man klandra barnet för allt man gick miste om och det är inte bra för någon.

Jag tänker inte behålla ett barn för att detta barn kan bli nästa Justin Bieber, vafan är det för argument egentligen? En person som gör abort har det tillräckligt svårt, det är aldrig något man vill göra utan oftast något man känner att man måste göra, hur tror du då det hjälper att empatilösa människor (som du) ska gnaga på om hur man hade kunnat behålla de?

Ja man har ångest, man fattar ett extremt stort beslut på kort tid, det räcker gott och väl. Låt sånna som har gjort/ska göra abort vara. Det angår inte er och skulle du bli våldtagen eller oväntat gravid på annat sätt skulle du nog vara glad om abort finns.

Hur empatilös får man bli? Jises.

2012-10-07 @ 12:39:50
URL: http://johanna.devote.se
Postat av: Johanna :)

Hej! Vilken grymt snygg du har! Ville bara tipsa om en annan grym blogg http://www.nattstad.se/Kokosbollen, checka in den! Just nu har hon också en bloggtävling, du borde vara med i den! Man har större chans att vinna om man följer henne och tipsar andra (skriv även med det i ansökan om du vill!) KRAM :)

2012-10-07 @ 13:17:57
URL: http://www.nattstad.se/Kokosbollen
Postat av: Liene

Jag tycker det är fel med abort men trots allt kan olyckor hända. Dock ska man vara försiktig, så mycket man kan och så långt man kan. Sen så kan moderkänslor växa fram trots att man råkat ut för en olycka, men i för övrigt tycker jag det ska vara ens eget val.

2012-10-07 @ 13:44:26
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: Lina

Jag tycker abort är helt fel! Barnet är ju ändå ett barn, även innan den hinner börja "leva" om man säger så. För mig är abort samma sak som att döda barnet, den får inte ens en chans till livet. Barnet är ju helt oskyldig så varför ska den straffas för det som två oförsiktiga människor gjort?

2012-10-07 @ 14:06:50
URL: http://linaslove.blogg.se
Postat av: Johanna

Lina:

Du har uppenbarligen skolkat en hel del från viktiga lektioner, men nej det är inget barn Inte ens i närheten första veckorna. Isåfall är även en spermie ett barn så då borde inte killar få onanera heller.

Man hindrar en cellklump från att utvecklas till ett barn. Vill du veta hur det ser ut vid en abort? Fostret syns inte överhuvudtaget, det är mindre än ett knappnålshuvud och man ser det knappt på ultraljud som ändå zoomar in fruktansvärt mycket.

Du må kalla oss som gjort abort för mördare nu, men du själv uppmuntrar ju folk att föda barn dom inte vill ha för att sedan inte kunna ge det dom förtjänar? Inte så himla mycket bättre.

Åh blir så arg, vadå oskyldigt? DET ÄR INGET JÄKLA BARN HUR KORKAD FÅR MAN BLI? Läs på!!!!!!!!!!!

2012-10-07 @ 14:42:19
URL: http://johanna.devote.se
Postat av: Josefin Borgman

Grymt inlägg! Däremot kan jag inte hålla med till 110%. Jag tycker man har rätt till abort ifall man gjorde bort sig (one night stands och sånt där äckligt som vissa håller på med) eller blivit våldtagen. Och självklart ifall barnet inte skulle överleva pga sjukdomar. Jag skulle personligen se till att jag inte blir gravid, ifall jag inte vill bli gravid. Jag vet hur mitt liv ser ut, hur min ekonomi ser ut, och jag måste ta ett vuxet beslut. Men tyvärr är det långt ifrån alla som tänker så. Känner personer som har gjort abort fler än en gång. Sånt är bara respektlöst och onödigt. Vissa lär sig bara inte.

2012-10-07 @ 14:53:09
URL: http://itsthemusic.blogg.se
Postat av: Eleni

Jag har en fråga till dig.
Har du barn?
Har du varit gravid?

Har du blivit våldtagen och gravid?

Svar: Nej på alla frågor.
Amli

2012-10-07 @ 14:58:30
URL: http://www.minendo.se
Postat av: Eleni

Hur kan du då uttrycka dig så hemskt?

Tror jag lämnar denna diskussion då det inte verkar vara riktigt mogen nivå.

2012-10-07 @ 15:09:26
URL: http://www.minendo.se
Postat av: Hannah

Tycker exakt samma sak!
Jättebra text verkligen!

2012-10-07 @ 15:30:13
URL: http://hannosh.blogg.se
Postat av: Erica

Så onyanserad text så jag orkar inte ens.

2012-10-07 @ 17:09:27
Postat av: SSOFIAS

''Tänk efter ...
Vad förlorar man om man föder det? Man vinner rättare sagt.''

Förstod inte riktigt detta citat?
Jag som inte ens känner för att skaffa barn ens när jag är vuxen och redo ska alltså ändå behålla barnet? Eller behöva genomgå en 9 mån graviditet där hela min kropp förändras för alltid, där jag sedan får leva med att jag gav bort mitt eget barn?

Jag tycker självklart också att man ska använda preventivmedel, men shit happens! Kondomen kan spricka osv? Och p-piller är något som VERKLIGEN inte passar alla, man kanske inte vill proppa kroppen full med massa hormoner? Jag vet precis vad jag pratar om för jag har själv käkat p-piller, och det är inte för alla - tro mig!

Jag tycker att det är fel att använda abort som en enkel lösning ur en graviditet, MEN jag tycker möjligheten bör finnas.

Man ska ta ansvar över sig själv och andra, men det finns en gräns till hur långt samhället ska gå för att ''straffa'' någon för att man kanske glömde kondom just den gången.
INGEN ska behöva vara gravid av rent tvång.

Så tycker jag :)

2012-10-07 @ 17:12:08
URL: http://www.SSOFIAS.blogg.se
Postat av: Cecilia | Färgglad fotointresserad hårdrockare

Man kan använda preventivmedel och bli med barn ändå, utan att det är ett jäkla mirakel.

Så du menar att alla tjejer ska använda något slags preventivmedel ifall de blir våldtagna? Det är bland det mest korkade och okänsligaste jag någonsin har hört. Det är fan i mig inte mitt fel om jag blir våldtagen. Inte mitt fel om jag blir med barn då. Jag tänker inte hålla på pressa i mig en massa hormoner bara för att samhällets syn på saken är helt snevridet vissa gånger. Vi kanske ska införa en lag att tjejer ska börja pressa i sig piller när första mensen kommer, när man nästintill är ett barn. Annars får de skylla sig själva när de står där med ett barn som är resultatet av en våldtäkt.

Allt du skriver om våldtäkt är ju riktat till offret. Som att det går att hindra, att man har gjort något fel om man blir våldtagen. "Det finns alltid en lösning!" om man har blivit våldtagen och sen läser det här, känns det säkert som att bli våldtagen igen. Och att behöva känna skuldkänslor, för något fel har man ju gjort om en våldtäkt inträffar tydligen. Tänk att varje gång man ser sitt barn, ser man våldtäktsmannen. Nej inget barn ska behöva vara resultatet av en våldtäkt.

Om man behåller ett barn kan man förlora mycket. Man kanske inte har nog med pengar, inte är nog stabil och mogen som människa, inte rätt partner. Det kan leda till en orolig och olycklig barndom.

Ska man behöva gå igenom hela graviditeten, förlossningen osv. För att sedan lämna iväg det lilla barnet? Tänk hur mycket man sliter sin kropp och sitt psyke. Tänk hur mycket känslor man hinner få för barnet. Tänk hur mycket man älskar hen. Men man kan inte behålla det, för man har ingen möjlighet till att ge barnet en värdig barndom.

"I så fall hade föräldrarna varit noga med att skydda sig och kanske gjort abort." Men nyss var ju abort så fel?

Förstår inte slutet av texten heller. Som att du kommer börja hata dina framtida barn för att du tog bort en lite cellklump från din kropp i unga år? Nej då har man inte alla hemma.

Förstår inte varför det med Justin var så viktigt att nämna. Jag kommer älska mitt barn lika mycket oavsett vad. Världens sämsta argument.



2012-10-07 @ 17:53:43
URL: http://calatalo.blogg.se
Postat av: Sandra

Cecilia said it!!

2012-10-07 @ 19:29:06
URL: http://sssandie.blogg.se
Postat av: Elina

värsta jag läst. skratta eller gråta?
Ska jag går runt och äta p-piller för att jag KAN bli våldtagen? Är det MITT ansvar att inte bli våldtagen, är det inte männens? De män som våldtar och deras föräldrar är väl för fan de som ska hålla dessa människor inlåsta. JAG ska inte behöva gå på p piller och köpa vapen och gå runt och vara rädd för att män våldtar. OCH ja det är män som våldtar!
För det andra om du nu skulle bli våldtagen vet du hur hemskt det är? Vet du hur hemskt det skulle kännas att du ska föda ett barn som har en våldtäcksman som pappa och en mamma som blivit tvingad till att bli gravid under en hemsk händelse. Du kan fan inte uttala dig om något sådant när du inte har någon empati gumman.
för det tredje, om jag är en hemsk människa som kommer misshandla mina barn men vill göra abort, men sen får jag inte det och barnet kommer ha den hemskaste uppväxten den kan tänka sig. Låter bra va?

Idiot

2012-10-12 @ 15:40:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0